Vakdidactiek Algemeen
Wat vind je hier?
Op deze pagina vind je een algemene vakdidactische applicatie die in 2018 wordt ontwikkeld aan de Radboud Docent Academie.
Direct naar
Grammaticaspelletjes

In 2017-2018 heeft een docentontwikkelteam zich bezig gehouden met de ontwikkeling van een aantal zeer laagdrempelige grammaticaspelletjes. Het ontwikkelteam bestond uit Peter-Arno Coppen, Donna van der Hulst, Josje Melis, en Liesbeth Stolk-Pronk. Van een aantal spelvarianten is een online versie gemaakt, die individueel of klassikaal gespeeld kan worden op smartboard, pc, laptop, tablet of smartphone (browsers Chrome, Firefox of Safari worden aanbevolen).

De spelletjes zijn beschreven in een bundel. Er is ook een apart document met leerlinginstructies. Van een paar spelletjes is binnenkort een gedrukte variant verkrijgbaar, maar er zijn ook zelfbouwdocumenten die je kunt printen en knippen.

WoordMemory

Een zeer laagdrempelig spelletje is WoordMemory. Dit is een variant op het bekende spelletje Memory, waarbij je op zoek moet naar gelijke kaartjes. Bij WoordMemory draai je telkens echter geen twee maar drie kaartjes, en de vraag is of je daar een correcte zin mee kunt maken. Zo ja, dan verdwijnen de kaartjes van het speelveld, zo nee, dan worden ze teruggedraaid.

In zijn papieren vorm (met kartonnen kaartjes) is WoordMemory geschikt om door leerlingen in groepjes te worden gespeeld. Er kan dan discussie ontstaan over wat een goede zin is. De docent kan het spel ook gebruiken als aanleiding om een aantal centrale concepten uit de grammatica aan de orde te stellen (naamwoord/werkwoord, enkelvoud/meervoud, valentie, congruentie).

De online variant is geschikter voor individueel spelen, al kan het ook klassikaal op het smartboard. Er is een zeer laagdrempelige variant, geschikt voor beginnende taalleerders, en er is een oplopende moeilijkheidsgraad die uiteindelijk voor elke speler uitdagend is. Je kunt het spel spelen in automodus (dan zegt de computer meteen of een combinatie een correcte zin is), of handmatig. In dat geval moet je na het draaien van de drie kaartjes zelf op een play-knop drukken. Dit kan een handige variant zijn voor het gebruik in de klas, als je eerst discussie wilt hebben over de vraag of een zin goed is.

Speel hier WoordMemory,

Het spelletje komt binnenkort ook beschikbaar in de vorm van echte kaartjes, en als downloadbaar document om zelf te printen. Daar zit dan ook een handleiding bij met spelvarianten en didactische aanwijzingen hoe je dit in de les kunt gebruiken.